We weten allemaal dat de Appie niet de goedkoopste supermarkt van Nederland is. Ondanks de flinke prijzen, blijft het overgrote deel van Nederland toch steevast winkelen in deze winkel.
Dit heeft allemaal te maken met ‘sfeer en beleving’. Bij de Albert Heijn ligt namelijk alles netjes op orde, waardoor het overzicht optimaal is. Bovendien zijn wij Nederlanders dol op bonusaanbiedingen. Toch blijken de bonusaanbiedingen niet altijd zo geweldig als dat ze voorgedaan worden.
Klanten boos op Albert Heijn
Als je een leuke bonusactie ziet, dan vertrouw je er natuurlijk op dat het een eerlijke bonusprijs is. Je laadt het daarom snel in je karretje en je gaat met een voldaan gevoel naar de kassa. Toch was er deze week een oplettende klant, die verre van te spreken is over de huidige bonusaanbiedingen. De bonusaanbieding blijkt namelijk duurder te zijn dan de originele prijs.
De woede draait allemaal om de Goudse jonge kaasplakken van het eigen merk van Albert Heijn. De bonusactie is als volgt: Je krijgt 2 plakken met 6 plakken voor € 5.50. Op het moment dat je een grootverpakking van dezelfde kaas koopt, dan krijg je 14 plakken voor € 5.55. Dit betekent dat je dus voor 5 cent meer, 2 extra plakken hebt. Deze grootverpakking is btw niet in de bonus.
Klanten voelen zich ‘genaaid’
De klanten voelen zich nu wel echt in het ootje genomen. Toch is er wel een logische verklaring voor. Over het algemeen zijn grootverpakkingen in vrijwel elke supermarkt goedkoper.
Op het moment dat je twee kleine verpakkingen koopt, dan ben je dus meer kwijt. Hierdoor krijg je wel degelijk korting op je twee kleinverpakkingen, maar betaal je alsnog tijdens de bonusprijs meer dan voor een grootverpakking die niet in de bonus is.
Wat we hiervan leren? Niet klakkeloos alles kopen wat in de bonus is. Gewoon even op de knietjes in de winkel en onderaan de schappen kijken.
Het is namelijk gebleken dat de goedkoopste producten laag liggen, zodat de A-merken op ooghoogte liggen. Op de knieën gaan kan dus flink wat geld opleveren.