Vrijwel alle Nederlanders klagen tegenwoordig over de prijzen van verkeersboetes. Niet heel erg gek natuurlijk, want als we de prijzen hier vergelijken met die uit andere landen, dan betalen we ons hier scheel. Toch heeft het geklaag niets opgeleverd, de prijzen gaan namelijk vanaf 1 maart gewoon weer flink omhoog.
Boetebedragen stijgen
We hebben allemaal weleens een boete ontvangen. De ene boete hoger dan de ander, maar de pijn van de boete is altijd hetzelfde.
Je wordt boos op jezelf want dat geld had je wel aan leukere dingen kunnen besteden. Toch is een boete van een paar tientjes beter te verwerken, dan van een paar honderd euro. Vroeger moest je voor een hoge boete nog flink wat uitvreten maar tegenwoordig zit je al op een bizar hoog bedrag als je alleen je telefoon vasthoudt.
Helaas zijn de tijden voorbij waarbij de kosten van een boete geen pijn meer doen. Zeker nu 1 maart de boetes met maar liefst 10% gaan stijgen. De verhoogde percentages zijn door de overheid onderverdeeld in 5,7 procentpunt uit inflatiecorrectie en 4,3 procentpunt om overheidstekorten te dekken.
Ministerie van Justitie en Veiligheid boos
De keuze om de boetebedragen te verhogen zijn genomen door demissionair minister Dilan Yeşilgöz. Het ministerie van Justitie en Veiligheid en de andere oppositieleiders zijn het hier totaal niet mee eens: “Ten tijde van een ernstige koopkracht- en armoedecrisis” is dit een ongehoorde keuze.
Het OM is ook erg kritisch op de gemaakte keuze van demissionair minister Dilan Yeşilgöz. Volgens het OM is het niet verkoopbaar dat de verhoudingen van tussen overtredingen en de prijzen van de boetes niet meer overeenkomen. Een mishandeling kost minder geld dan verkeerd parkeren op een invalidenplek.
Toen journalisten verhaal wilde halen bij Dilan Yeşilgöz was haar enige reactie: “Als je je houdt aan de verkeersregels, dan hoef je niets te betalen”, waarna ze het gesprek beëindigde. Ook op X zijn mensen not amused:
@VVD schande die verkeersboetes ! Geld tekort ! Op is op, als budget op is is het gewoon op ! Nederland gaat kapot aan regels en aan belastingen .. volgende generatie vertrekt uit Nederland ! Niet leefbaar meer ! Elke keer een regeltje erbij, het hele land loopt op alle vlak vast
— ART (@art_advice) February 29, 2024
@DilanYesilgoz bah smerige staats graaier. Verkeersboetes nog hoger? Gaat niet om veiligheid maar om staatskas te spekken lelijker ekster heks
— Social Online (@social_online_) February 28, 2024
Ook voor de VVD is de auto tegenwoordig een melkkoe #verkeersboetes
— Jac. de Roo (@jac_roo) February 28, 2024
De verkeersboetes wáren al schofterig. Nergens zo ziek als in NL. Voor Jan Modaal is deelname aan verkeer in NL een financieel risico. En van proportionaliteit hebben ze in het Haagse ook nog nooit gehoord. Ziek kutland.
— john de graaff (@motoguzzie) February 28, 2024
Voorbeelden van boetes die vanaf 1 maart gelden, worden kun je hieronder vinden.
- Het niet dragen van een gordel gaat van €160 naar €180.
- Bellen met de telefoon in de hand tijdens het rijden stijgt van €380 naar €420.
- Door rood rijden wordt verhoogd van €280 naar €300.
- Onnodig links rijden kost straks €270, eerder was dit €240.
- Onnodig over de vluchtstrook rijden en rechts inhalen zullen beide €300 kosten, een stijging van €20.
- Niet aangeven van richting verandert gaat van €110 naar €120.
- Een slecht leesbaar kenteken kan je nu €300 kosten, een flinke sprong vanaf €160.
- Rijden zonder geldige APK keuring gaat van €160 naar €180.
- Parkeren op een invalideparkeerplaats zal stijgen naar €490, eerder was dit €350.