De meeste mensen gooien hun producten gewoon direct in het winkelkarretje. Ondanks dat er allerlei informatie op de verpakkingen staat, wordt deze in de meeste gevallen niet gelezen.
Als je bewust op je eten let of allergisch bent, dan is dit natuurlijk een ander verhaal. Nu wil de Albert Heijn nog meer informatie op de verpakkingen gaan zetten.
CO2 uitstoot van producten
De Albert Heijn ziet het tegenwoordig als zijn missie om hun klanten een bewuste keuze te laten maken. Zeker nu de wereld ook nog gemoeid gaat onder de aandacht voor het klimaat, blijft Albert Heijn niet achter. Ze hebben nu besloten om de COâ‚‚-uitstoot van het product op de verpakking te vermelden.
De meeste klanten hadden het nog niet door, maar sinds het voorjaar kun je op eigen merk producten zien hoeveel COâ‚‚ je uitstoot door het product te kopen en te bereiden.
De directeur kwaliteit, voedselveiligheid en duurzaamheid bij de Albert Heijn vertelde eerder al dat het noodzakelijk is om de klanten ‘klimaatbewuster’ te maken.
‘Scope 3’
Albert Heijn heeft zichzelf ook een aantal doelen gesteld. Het bedrijf wil namelijk in 2030 maar liefst 45 procent minder CO₂-uitstoot produceren. Hierbij wordt gekeken naar de ‘scope 3’.
In het jaar 2050 wil de Albert Heijn dat de uitstoot van de producten met maar liefst 90% verminderd is. De 10% die dan overblijft, zal gecompenseerd worden.Â
Toch denken wij dat het een beetje te veel bemoeienis is van de Albert Heijn richting de klimaatcrisis. Voor je het weet beslissen ze nog met welk vervoermiddel je boodschappen komt doen.